Eksperts: Smago spēkratu mehāniķis ir elitāra profesija
Viena no jaunākajām profesijām, ko iespējams apgūt Kandavas Lauksaimniecības tehnikumā, ir "Smago spēkratu mehāniķis". Šajā izglītības programmā pamatā tiek sagatavoti speciālisti darbam smago spēkratu tehnikas servisos.
Veicinot izpratni par šo jauno profesiju, piedāvājam nozares pārstāvja, Metālapstrādes, mašīnbūves un mašīnzinību nozares, smago spēkratu apakšnozares ekspertu padomes vadītāja un SIA „INTRAC Latvija” Tehniskā direktora Andreja Stoļarova skaidrojumu.
Cik perspektīva ir Spēkratu mehāniķa profesija?
Smago spēkratu mehāniķis ir elitāra profesija. Šādu speciālistu Latvijā trūksT, un katrs, kurš būs labi mācījies un ieguvis šo kvalifikāciju, spēs atrast labi apmaksātu darbu - pie tam nevis “šķūnīšu servisos”, bet nopietnos, labi aprīkotos servisa centros. Šobrīd jauniešiem pēc kvalifikācijas iegūšanas, nonākot darba tirgū un uzsākot darbu profesionālā Smago spēkratu servisa centrā, alga ir sākot no 1200€ BRUTO. Augot pieredzei un profesionalitātei alga var sasniegt un pārsniegt 2500€ BRUTO.
Vidējā alga nozarē, vidēju spēju un iemaņu mehāniķim, kurš apkalpo smagos spēkratus, ir no 1200€ līdz 1500€ NETO (uz rokas). Augstākās pilotāžas mehāniķiem, kuri izcili apguvuši hidraulisko un elektrisko sistēmu remontus, algas sasniedz 2000€ NETO (uz rokas). Turklāt nekas nestāv uz vietas, un nozarē alga vidēji gada laikā palielinās par 5 līdz 10%.
Kādām iemaņām un prasmēm jābūt attīstītām, lai varētu kļūt par labu speciālistu šajā jomā?
Šeit es nebūšu oriģināls, jebkurā nozarē un arodā vienmēr tiek cienīti aktīvi, zinātkāri un uz attīstību vērsti jaunieši! No zināšanām, protams, lai savu profesionālo karjeru varētu uzsākt straujāk un ātrāk, sasniegt labus rezultātus, skolā ir spēcīgi jāmācās hidraulika, elektrosistēmas kā arī smago spēkratu uzbūve (pamatzināšanu līmenī). Labi jāpiestrādā arī pie angļu valodas, jo smago spēkratu tehniskajā dokumentācijā tā ir dominējošā. Skolā ir jāiegūst labas pamatzināšanas, lai, nonākot uzņēmumā, visu enerģiju varētu veltīt uzreiz specifisku produktu un zīmolu tehnoloģiju apguvei, nevis muļļāties pie bāzes lietām, kas liedz iespēju piedalīties ražotāju specifiskās, pietiekami sarežģītās apmācībās, jo nav bāzes zināšanu.
Kāpēc izvēlēties pēc 9. klases mācīties profesionālās izglītības programmu, nevis vidusskolu?
Ja jaunietis ir nolēmis saistīt savu profesionālo karjeru ar inženierzinībām un sasniegt augstus rezultātus, profesionālā izglītība var būt ļoti liels atbalsts savu mērķu sasniegšanai! Pirmkārt, jaunietis neko nezaudē, jo profesionālajā izglītībā ir iespēja iegūt gan vispārējo vidējo izglītības atestātu, gan profesiju/kvalifikāciju saistošajā specialitātē.
Vēl viena milzīga priekšrocība, jaunietis pēc kvalifikācijas iegūšanas var sākt strādāt un attīstīt savu profesionālo karjeru izvēlētajā nozarē un paralēli, ja ir vēlme, iestāties augstskolā, un studēt neklātienē. Turklāt, nonākot universitātē un sākot neklātienes studijas, tehnikumā iegūtās profesionālās kvalifikācijas zināšanas būs milzīgs atspaids un atvieglos studijas, jo būs iegūtas bāzes zināšanas izvēlētajā nozarē.
Vai ar šo profesiju jaunietis varēs atrast darbu?
Šobrīd Latvijā ir ap 80 uzņēmumi (ieskaitot filiāles), kas sniedz pakalpojumus smago spēkratu remontā. Šobrīd ir izveidojies milzīgs deficīts Kurzemes, Zemgales un Latgales reģionos. Pierīgā ir vieglāk, bet tur arī ir nepieciešami jauni papildspēki. Šobrīd brīvās vakances nav precīzi apzinātas, bet tie būs vairāki simti, kas nepieciešami.
Mūsu nozares būtiskā atšķirība ir tāda, ka mehāniķu mainība ir ļoti minimāla, uzņēmumi nemēģina pārvilināt darbiniekus no citiem uzņēmumiem, bet gan rūpīgi strādā pie esošo darbinieku, mehāniķu labsajūtas, nodrošinot cik iespējams perfektus apstākļus un atbilstošu atalgojumu. Šobrīd tautsaimniecības nozarēs cilvēku muskuļu spēks aizvien vairāk tiek aizstāts ar dažāda veida augsti tehnoloģiskām iekārtām, kas izpilda darbus, ko kādreiz veica cilvēks. Rezultātā šobrīd praktiski visos Smago spēkratu servisa centros novērojams mehāniķu iztrūkums, taču tas veidojas nevis no tā, ka kāds aiziet projām vai tiek pārvilināts, bet gan no augošā tirgus pieprasījum, nespējam apkalpot visus klientus!
Vēl jāatceras, ka jaunās tehnikas ir tik komplicētas, ka parastais traktorists/operators daudz neko vairs pie tās izdarīt nevar, klienti vēlas, lai viņu tehniku apkalpo kvalificēti mehāniķi, kas palīdz samazināt dīkstāves laikus un palielināt ražību.